Za każdym razem, gdy zabijasz potwora masz szansę aby otrzymać za niego punkty doświadczenia. Doświadczenie otrzymujesz tak długo jak twój własny poziom (clvl) jest mniejszy niż mlvl + 10.

  • Zabijając potwora (w zwarciu lub używając czarów)
  • Zadając obrażenia potworowi czy to wręcz czy tez przy użyciu luku (pomimo jakichkolwiek dodatkowych obrażeń od ognia lub błyskawic nawet jeśli stwor jest odporny lub niewrażliwy na nie)
  • Zadając obrażenia potworowi czarami, na które nie jest on odporny lub niewrażliwy
  • Twój Golem zabił lub zadał obrażenia potworowi.
  • Użyłeś Telekinezę na potworze (Snotspill, Gharbad the Weak, Zhar the Mad, Warlord of Blood, Lachdanan, Arch-Bishop Lazarus, Blackjade oraz Red Vex są odporni na Telekinezę)

W każdym z tych przypadków musisz być żywy w chwili, gdy potwór umiera oraz nie możesz opuścić poziomu pomiędzy wypełnieniem któregokolwiek z powyższych wymagań i śmierci potwora, gdyż nie otrzymasz punktów doświadczenia. Wymagania dotyczące zadawanych obrażeń są spełnione nawet wtedy gdy obrażenia są zredukowane poniżej 1 punku obrażeń (teoretycznie wystarczyłoby nawet 0 obrażeń) Rzucenie Stone Curse na potworze nie jest wystarczające aby otrzymać za niego punkty doświadczenia. Guardian jest traktowany jako normalny ogniowy czar na potrzeby decydowania czy używający go gracz może uzyskać punkty doświadczenia. W Hellfire rzucenie czaru Berserk na potworze nie da Tobie punktów doświadczenie za te potwory, które zostaną przez niego zabite.

W trybie single player otrzymujesz taką ilość doświadczenia jaka przedstawia poniższy wzór. W trybie Multi Player zastosowana jest ta sama formuła, lecz bazowe punkty doświadczenia otrzymywanego za potwora, najpierw podzielone są przez liczbę graczy, którzy są upoważnieni do otrzymania doświadczenia, co nie niekoniecznie oznacza wszystkich graczy w grze.

Base * [1.0 + 0.1*(mlvl - clvl)]

Tak wiec, gdy Twój clvl jest wyższy o 10 poziomów od mlvl to już nie otrzymasz punktów doświadczenia za zabicie danego potwora.

"Base" odnosi się do bazowych punktów doświadczenia otrzymywanych za danego potwora, które możesz znaleźć w dziale Potwory, oraz zmodyfikowanych przez liczbę graczy upoważnionych do otrzymania doświadczenia według powyższego wyjaśnienia.

Maksymalne doświadczenie które możesz otrzymać za zabicie potwora w trybie multi player (zarówno w Diablo jak i Hellfire) wynosi 200*clvl lub tez całkowita liczba punktow doświadczenia potrzebna do awansu na wyższy clvl podzielona przez 20, która jest wartością najnizsza. W trybie single plater nie istnieje takie zalodzenia. Wraz z dodaniem możliwości wyboru poziomu trudności w Hellfire oraz brakiem wymagań poziomu postaci dla wyboru trudniejszych poziomów trudności, możesz otrzymać całkiem sporo punków doświadczenia, za zabitego potwora. W Hellfire występują również kapliczki które maja wpływ na punkty doświadczenia. Więcej szczegółów znajdziesz w dziale Kapliczki.

W poniższej tabeli zostały przedstawione punkty doświadczenia dla każdego poziomu. Znajduje się tutaj również maksymalna wartość punktów doświadczenia, które możesz otrzymać od potwora posiadając dany poziom postaci (clvl) (patrz powyżej w celu uzyskania informacji na temat tego założenia). Została przedstawiona również minimalna liczba potworów, które musisz zabić aby otrzymać następny poziom postaci, zakładając, ze dostajesz maksymalne doświadczenia za każdego zabitego. W praktyce to nie jest możliwe i nawet teoretycznie niemożliwe na niskich poziomach. Kolumna, Suma Zabitych jest sumą minimalnej liczby potworów, które musza zostać zabite, aby dotrzeć na odpowiedni poziom i jest prawdziwa tylko dla Diablo gdyż limity uzyskanego doświadczenia za zabicie potwora nie istnieją w Hellfire. Zauważ, że liczby pod Wzrost, Wzrost %, Zabitych, oraz Suma Zabitych oznaczają wszystkie ile jest potrzebnych do uzyskania następnego poziomu.

Doświadczenie
Clvl Doświadczenie Wzrost Wzrost w % Max exp.1 Zabitych Suma Zabitych
1 0 2 000 n/a 100 20 20
2 2 000 2 620 131.0 231 12 32
3 4 620 3 420 74.0 402 9 41
4 8 040 4 449 55.3 624 7 48
5 12 489 5 769 46.2 912 7 55
6 18 258 7 454 40.8 1 200 6 61
7 25 712 9 597 37.3 1 400 7 68
8 35 309 12 313 34.9 1 600 8 76
9 47 622 15 742 33.1 1 800 9 84
10 63 364 20 055 31.7 2 000 11 95
11 83 419 25 460 30.5 2 200 12 106
12 108 879 32 207 29.6 2 400 14 120
13 141 086 40 597 28.8 2 600 16 135
14 181 683 49 392 27.2 2 800 18 153
15 231 075 82 581 35.7 3 000 28 181
16 313 656 110 411 35.2 3 200 35 215
17 424 067 147 123 34.7 3 400 44 258
18 571 190 195 379 34.2 3 600 55 313
19 766 569 258 585 33.7 3 800 69 381
20 1 025 154 341 073 33.3 4 000 86 466
21 1 366 227 448 341 32.8 4 200 107 573
22 1 814 568 587 327 32.4 4 400 134 706
23 2 401 895 766 756 31.9 4 600 167 873
24 3 168 651 997 549 31.5 4 800 208 1 081
25 4 166 200 1 293 323 31.0 5 000 259 1 340
26 5 459 523 1 670 973 30.6 5 200 322 1 661
27 7 130 496 2 151 378 30.2 5 400 399 2 059
28 9 281 874 2 760 218 29.7 5 600 493 2 552
29 12 042 092 3 528 939 29.3 5 800 609 3 161
30 15 571 031 4 495 869 28.9 6 000 750 3 910
31 20 066 900 5 707 505 28.4 6 200 921 4 831
32 25 774 405 7 219 994 28.0 6 400 1 129 5 959
33 32 994 399 9 100 803 27.6 6 600 1 379 7 338
34 42 095 202 11 430 609 27.2 6 800 1 681 9 019
35 53 525 811 14 305 407 26.7 7 000 2 044 11 063
36 67 831 218 17 838 843 26.3 7 200 2 478 13 540
37 85 670 061 22 164 762 25.9 7 400 2 996 16 536
38 107 834 823 27 439 976 25.4 7 600 3 610 20 146
39 135 274 799 33 847 210 25.0 7 800 4 340 24 486
40 169 122 009 41 598 222 24.6 8 000 5 200 29 685
41 210 720 231 50 937 022 24.2 8 200 6 212 35 897
42 261 657 253 62 143 167 23.7 8 400 7 398 43 295
43 323 800 420 75 535 020 23.3 8 600 8 784 52 078
44 399 335 440 91 472 909 22.9 8 800 10 395 62 473
45 490 808 349 110 362 065 22.5 9 000 12 263 74 735
46 601 170 414 132 655 203 22.1 9 200 14 420 89 154
47 733 825 617 158 854 605 21.6 9 400 16 900 106 054
48 892 680 222 190 228 390 21.3 9 600 19 816 125 869
49 1 082 908 612 227 798 497 21.0 9 800 23 245 149 114
50 1 310 707 109 272 788 700 20.8 10 000 27 279 176 393
MAX 1 583 495 809
1To ma zastosowanie tylko w trybie multiplayer.

Zauważ, że gdy osiągniesz 50 poziom to nie otrzymujesz już życia czy many, lecz Twoje inne statystyki zostaną uaktualnione prawidłowo. Po osiągnięciu 50 poziomu wciąż otrzymujesz punkty doświadczenia za zabijane potwory aż uzbierasz maksymalna ilość punktów doświadczenia. Dotarcie do maksymalnej ilości doświadczenia nie daje żadnego efektu (oprócz braku możliwości otrzymywania punktów doświadczenia, oczywiście).